FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt21/11/2015

Skatt vid gåva

Hej,

Jag skulle vilja ge min mormor mellan SEK 1000 - 2000 I manaden för att dryga ut hennes pension lite. Ar detta nagot som kommer att paverka hennes nuvarande pension eller innebara att nagon form av skatt kommer att behovas betalas? Jag vill ju inte att hon skall paverkas negativt av denna gava.

Gor det nagon skillnad om pengarna betalas fran utlandet eller fran Sverige in till hennes konto?

Ert svar skulle uppskattas enormt mycket.

MVH

Henrik

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frivilliga periodiska gåvor som det rör sig om i ditt fall är inte skattepliktiga för mottagaren enligt inkomstskattelagen 8 kap. 2§.

Eftersom din mormor är obegränsat skattskyldig i Sverige hade samma gällt om beloppet kom från utlandet, 3 kap. 4 och 8§§ Inkomstskattelagen.

Vänligen,

Ronny HusseinRådgivare