Skatteavtal mellan Storbrittanien och Sverige: Kapitalvinster på valutor beskattas i bosättningslandet

Jag är svensk medborgare bosatt i Sverige. Jag handlar med valutor privat och min mäklare finns i London, England. Jag har hört att om man väljer att beskatta sin vinst i England inte behöver skatta i Sverige. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Från och med att du är bosatt i Sverige, är du skattskyldig här i landet för alla dina inkomster, inklusive inkomster i utlandet. Vad som gäller är att länderna reglerar beskattning av inkomster med gränsöverskridande karaktär i skatteavtal, huvudsakligen för att undvika dubbelbeskattning. När det gäller skatteavtalet mellan Sverige och Storbrittanien är det så att kapitalvinster som inte har med fast egendom eller med ett företags fasta driftställe i det andra landet att göra beskattas i bosättningslandet, i ditt fall Sverige.

Sammanfattningsvis beskattas du som obegränsat skattskyldig i Sverige. Enligt skatteavtalet, får England inte beskatta dina vinster. Detta får du bekräfta genom att kontakta Skatteverket. Skatteavtalet hittar du här. Kapitalvinster regleras under artikel 13.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare