FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt09/02/2016

Skattefria gåvor

Hej

Får man skänka pengar skattefritt till en förälder? Min mamma är pensionär och skulle behöva ett ekonomisktbidrag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatten är avskaffad i Sverige sedan 1 januari 2005. Detta framgår av 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (se https://lagen.nu/1999:1229#K8P2S1) som stadgar att ”förvärv vid gåva är skattefritt”. Således kan du skänka hur stort belopp du vill utan att betala skatt.

Med vänliga hälsningar

Anton MagnussonRådgivare