Skattekonsekvenser av att sälja bostadsrätt till närstående

Hej,

Om jag vill köpa min pappas lägenhet (bostadsrätt), finns det några skattekonsekvenser (utöver vinstskatten) jag eller min pappa bör tänka på om jag köper den för marknadsvärdet? Kommer min pappa beskattas för den vanliga kapitalvinsten; 30 procent på 22/30? Jag hittar inget i inkomstskattelagens 44 kap som tyder på något annat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du undrar om det blir några särskilda skattekonsekvenser när en närstående säljer en bostadsrätt till annan närstående. Så länge den säljs till ett marknadsvärde och inte understigande det så blir det inga skattekonsekvenser utöver den skatt din pappa kommer betala på vinsten. Precis som du säger så är skatten 22/30 delar av 30 % enligt 45:33 Inkomstskattelag (1999:1229)

Det ni ska tänka på är att försäljningen sker till marknadsvärdet och inte under! Jag skriver ett exempel för att tydliggöra varför det är viktigt.

A säljer en bostadsrätt till sin son för 1 000 000 kr. A köpte den för 500 000 kr. Marknadsvärdet visar sig vara 1 200 000 kr, för andra lägenheter i området med likvärdig standard har sålts för den summan. Det här gör att ett värde på 200 000 har skänkts i gåva till sonen.

Det här gör att 1 000 000/1 200 000 anses vara såld, det vill säga 83 % medan resterande 17 % anses ha getts från A till sonen i form av gåva. Det här gör att A bara får dra av 83 % av inköpspriset på 500 000 kr när han ska beräkna sin vinst. För sonens del får han dra av de 200 000 kr som ses som gåva den dagen han säljer bostadsrätten. Sonens anskaffningsutgift är alltså 1 200 000 kr.

Det här står inte i Inkomstskattelagen (1999:1229) utan är en princip som heter delningsprincipen som kommer från praxis.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare