FrågaSKATTERÄTTÖvrigt17/11/2015

Skatterätt - anknytningsfaktorer och kontinuitetsprincipen

Hej,

Jag är boendes utomlands och ska 'skriva ut' mig, problemet är dock att jag äger en bostadsrätt som jag inte vill sälja. Kan jag ge den till min mamma? Om hon sedan säljer den, hur ser beskattningen ut? Kommer det vara på hela beloppet eller endast på skillnaden från det anskaffningsvärde jag betalade?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Angående om du anses vara obegränsat skattskyldig i Sverige.

Personer som stadigvarande vistas i Sverige eller personer som har väsentlig anknytning till Sverige och som tidigare varit bosatta i Sverige anses vara obegränsat skattskyldiga enligt 3 kap 3 § 3p. Inkomstskattelagen (IL), även om man inte längre är bosatt i landet. Inkomstskattelagen hittar du https://lagen.nu/1999:1229.

Anknytningsfaktorerna anges i 3 kap 7 § IL, en sådan faktor som beaktas när Skatteverket avgör om man har anknytning till Sverige är om man har en bostad för åretruntbruk i landet. Jag förmodar att det alltså är den anknytningsfaktorn du vill eliminera genom att ge lägenheten till din mamma. Genom att via en gåva överlåta lägenheten så äger du inte längre någon bostad för åretruntbruk i landet, den anknytningsfaktorn är då eliminerad. Observera att det finns flera anknytningsfaktorer som gör att du ändå kan räknas som obegränsat skattskyldig i Sverige, dessa finns att läsa bland annat i 3 kap 7 § IL.

Angående beskattningssituationen

När din mamma säljer den lägenhet hon fått av dig i gåva så finns det en princip som heter kontinuitetsprincipen, som gäller just vid beskattning vid avyttring av egendom man fått i gåva. Det innebär precis som du antyder i din fråga, att kapitalvinsten hon kommer att beskattas för beräknas utifrån den skattemässiga situation du skulle ha haft. Det vill säga att, din anskaffningskostnad kommer att användas när din mammas kapitalvinst beräknas. Dessa regler återfinns i 44 kap 21 § IL.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga, har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare