Skenbokföring och utebliven lön

Hej!

Jag jobbade på ett AB under 2013. AB tillhörde min sambo. Han bokförde min lön men i verkligheten fått jag aldrig den( kan bejära kontoutdrag från banken), deklarerade bara.

Nu han har kastat mig från sitt hus. Jag skilde med honom.

Kan jag kräva min lön?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Den som, enligt avtal, haft rätt till löneutbetalningen men inte fått det kan ansöka om ett betalningsföreläggande av Kronofogden (se här). Ett betalningsföreläggande innebär att Kronofogden skickar en ansökan om betalning till den som är skyldig dig pengar. Du måste bevisa detta genom ett avtal, det kan vara ett anställningsavtal eller annat bevis. Du kan även ha rätt till ersättning för uppsägningstid och semester m.m.

Det kan vara bra att veta att din före detta sambos felaktiga bokföringar eller deklarationer kan leda till ett skattetillägg för eller åtal mot honom om information om detta kommer Skatteverket till del.

Om du behöver hjälp med att ansöka om ett betalningsföreläggande från Kronofogden så är du välkommen att ringa oss på 08-533 300 04 (mån-fre 10-16).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare