Skevdelningsregeln - Angående tid före äktenskap

Hej. Angående det här med att man inte delar 50/50 vid skilsmässa om man varit gift under 5 år. Hur är det om man totalt sett varit sambos i över 5 år men hade ett samboavtal innan, Har varit gifta i 2 år nu

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regeln om att man inte delar 50/50 vid skilsmässa från äktenskap som varat i mindre än 5år återfinns i 12kap. 1§ Äktenskapsbalken. Enligt förarbetena till lagen ska man, när man avgör om äktenskapet varit långvarigt eller kortvarigt(gränsen går enligt förarbetena vid 5år), medräkna tid före äktenskapet om makarna levt under äktenskapsliknande förhållanden.

I ditt fall ska därmed tiden när ni var sambos räknas med, och det ses alltså som att äktenskapet varat i 7år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare