FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt25/02/2018

Skillnaden mellan 22§ förvaltningslagen och 33§ förvaltningsprocesslagen

Jag undrar vad som är skillnaden mellan FL 22§ och FPL 33§. Varför är de olika och vad har de för olika användningsområden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skillnaden på de olika bestämmelserna är att 22§ i förvaltningslagen gäller rätten att överklaga ett beslut taget av en förvaltningsmyndighet. 33§ i förvaltningsprocesslagen är tillämplig på överklagande av beslut som har meddelats av en förvaltningsdomstol.

Sammanfattningsis så använda alltså 22§ i FL för överklagandet av förvaltningsmyndighetsbeslut och 33§ i FPL används för överklagandet av förvaltningsdomstolsbeslut.

Jag hoppas att jag upplyst dig om rättsläget. Tveka inte att höra av dig till oss på info@lawline.se ifall du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Simon Gille-JohnsonRådgivare