Skillnaden mellan journalister och privata gällande sekretessbelagd information

Hej. En journalist fick ut personuppgifter på min vän, när ett HMF-fall gick till åtal.

(Allmänt och ej riktat mot person!)

Får även privatpersoner ta del av min väns uppgifter ?

Eller gäller offentlighetsprincipen olika här beroende på vem som frågar ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Offentlighetsprincipen gäller för såväl privatpersoner som för journalister. Så rätten att begära ut allmänna handlingar är lika dan för journalister som för privatpersoner. Det framgår inte uttryckligen utan det är enbart för att det finns en möjlighet för vardera medborgare i Sverige att ta del av allmänna handlingar genom 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen (även utlänningar jämställs med medborgare i den rätten genom 14 kap. 5 § tryckfrihetsförordningen.

Journalister har däremot en särställning när det gäller att ta del av information som eventuellt är sekretessbelagd. Denna särställning finns i 1 kap. 1 § 3 stycket tryckfrihetsförordningen. Den bestämmelsen gör det möjligt för anställda inom myndigheter att offentliggöra information genom att muntligt berätta den. Myndigheter får alltså inte lämna ut handlingar som är sekretessbelagda enligt den bestämmelsen, men de får berätta om sekretessbelagda uppgifter till journalister.

Denna meddelarfrihet är däremot frivillig till skillnad mot offentlighetsprincipen som är tvingande. Det betyder att anställda på myndigheter inte måste berätta om allt de får berätta om genom meddelarfriheten.

Jag kan inte säga om journalisten fått information om din vän genom meddelarfriheten eller genom offentlighetsprincipen. Men är det genom meddelarfriheten så har inte vem som helst rätt att ta del av uppgifterna.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare