Skilsmässa och testamente

Vad händer med ett registrerat testamente om förhållanden ändras t ex skilsmässa mellan parterna som en gång skriv testamentet och då var gifta?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Jag kommer besvara denna utifrån frågan vad som händer med ett testamente om makarna skiljer sig efter att de upprättat ett testamente. Du frågar även om ändrade förhållanden överlag och då måste jag få veta vilka specifika ändrade föhållanden du undrar över för att kunna bemöta just dem specifika fallen.

Det kan direkt sägas att det inte finns någon möjlighet idag att registrera ett testamente. Jag tolkar det som att du syftar på ett giltigt testamente som således uppfyller formkraven i ärvdabalken.

När det kommer till skilsmässa finns det ett tydligt svar på din frågan. Tillämplig regel finns i Ärvdabalken (ÄB) 11 kapitlet 8§. där stadgas:

"Har en make gjort testamente till den andra maken är förordnandet utan verkan, om äktenskapet är upplöst vid testators död eller mål om äktenskapsskillnad då pågår. Detsamma gäller, om någon har gjort testamente till sin sambo men samboförhållandet har upphört före testators död."

Alltså:

En skilsmässa medför att ett förordnande i testamente till den andre maken är utan verkan ifall paret skilt sig innan testators död. Självklart kan det således vara smart att ändå aktivt riva testamentet och således skriva ett nytt för att förordna över sin kvarlåtenskap.

Jag hoppas att jag har hjälp dig och ifall du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller boka tid med en av våra erfarna jurister. Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare