FrågaEKONOMIÖvrigt30/08/2016

Skolfråga

Hej, jag läser en juridisk översiktskurs som är på 15hp. Det är första gången som jag använder mig utav en lagbok och vet inte riktigt hur jag ska slå upp i lagboken (den blåa). Har även väldigt svårt med juridisk problemlösning då jag dels inte vet hur jag ska tolka de samt slå upp en relevant lag..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vi på Lawline svarar dessvärre inte på skolfrågor av principiella skäl och jag hoppas att du kan finna svaret på din fråga på annat håll. Det jag kan säga är att när det gäller juridisk problemlösning så gäller det att hitta russinen i kakan, finna vad det juridiska problemen består i. För detta krävs juridisk kunskap så för att lösa ett juridiskt problem måste du först ha bakgrundskunskaper inom det område som det juridiska problemet gäller. Inom de juridiska områdena finns olika lagar och normer som styr och för att veta vilket rättskälla du skall använda dig av måste du först utreda det juridiska problemet och sedan leta reda på svaret i lagen, om frågan är reglerad där. Sedan finns det fall där en viss situation inte är reglerad i lag och där man får söka svaret i andra rättskällor. Rent praktiskt kan du söka i vår sökfunktion och se om du kan finna ledning där, alternativt läsa i kurslitteratur eller liknande för att försöka finna en lösning.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så men jag önskar dig lycka till!

Vänligen

Kristina SvenssonRådgivare