Skolfråga

Hej,

Pelle (12 år) fick i uppdrag av sin mamma Moa att cykla till den lokala affären och köpa kaffe. Moa instruerade Pelle noga och betonade vikten av att han skulle köpa Zoegas mollbergs blandning. När Pelle återvände efter inköpet visade det sig att han köpt Zoegas intenzzo. Moa skickar tillbaka Pelle till affären med uppdraget att byta till mollbergs blandning. Butiksinnehavaren som haft en jobbig dag på grund av sömnproblem är bestämd: "Köpt är köpt! Här blir det inget byte". Vad säger du? Bör Moa och Pelle ha rätt att byta eller i alla fall få lämna igen kaffet och få igen pengarna?

Vänligen,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga har karaktären av en skolfråga. Vi på Lawline har en policy att inte besvara skolfrågor. Är det så att din fråga är en verklig händelse och det inte rör sig om en skoluppgift får du mer än gärna ställa en ny fråga.

Ett tips är dock, att eftersom det inte rör sig om en kylvara samt om kaffet inte är öppnat så bör Moa och Pelle få reklamera varan eller att få byta varan. Öppet köp är något som är upp till varje butik och det är inget krav. Det bör framgå av kvittot vad den särskilda matbutiken har för regler gällande öppet köp och reklamation.

Lycka till!

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare