Skriftlig bevisning

Hej, nu vill ARN ha skriftlig bevisning från mig men jag undrar vad det är? Att jag beskriver vad som har hänt ännu djupare eller något annat?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då ARN vill ha skriftlig bevisning vill de att du skickar det som kan stödja det du har beskrivit har hänt. De vill alltså inte att du djupare beskriver det som hänt utan vill ha material som kan visa vad som hänt. Exempel på material som kan visa vad som hänt är faktura, kvitto, skriftligt avtal, foton, mejl, brev som skickats mellan er, offert, garantier, besiktningsprotokoll, intyg, bruksanvisningar och tekniska specifikationer. Det kan dessutom även finnas annat material som kan visa vad som har hänt, och vad du ska skicka in beror alltså på vilket material du har kring det som har hänt.

Att tänka på då du skickar in bevisning till ARN är att de vill ha kopior på det skriftliga materialet och alltså inte originalhandlingen utan den får du själv behålla, om ARN vill se originalhandlingen kommer de uttryckligen be dig att skicka den.

Lycka till och hoppas att detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare