FrågaAVTALSRÄTTFormkrav19/11/2015

Skriftliga handlingar

Räknas email som skriftligt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du väljer att vända dig till lawline med din fråga.

Eftersom att jag inte vet vilken typ av handling din fråga gäller ska jag försöka besvara frågan generellt. Att en handling i vissa fall ska vara skriftligt innebär ett krav att handlingen måste uppfylla viss form för att vara giltig. Att handlingen är en elektronisk sådan (email) anses allmänt innebära att den räknas som skriftlig om inget annat är sagt. Dock måste handlingen i vissa fall uppfylla vissa andra formkrav som kanske inte kan uppfyllas via email ( ex. underskrifter i vissa fall).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Angelica AhlströmRådgivare