Skuld till avliden - vem betalar man till?

Jag är skyldig en person pengar men personen hann dö innan utbetalning skedde. Till vem betalar jag nu?

Lawline svarar

Hej!

Skulder till en avliden person försvinner inte utan de ingår istället i dödsboet som en tillgång. Dödsboet kan på precis samma sätt som den avlidne driva in skulden. Denna fordran som den avlidne har kan även ärvas av en arvinge. Då kan den som har ärvt skulden driva in den. Så bara för att personen i fråga har avlidit så innebär det inte att du blir av med din skuld. Troligvis kommer du få erlägga betalning antingen till en dödsbodelägare eller en arvinge.

Med vänliga hälsningar

Gustav PerssonRådgivare