FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2017

Skuldtäckningsprincipen

Hej! Vad innebär det när man säger att någon måste ha uppsåt att begå brott för att kunna straffas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En gärning som enligt lagen är otillåten, är endast brottslig om gärningsmannen uppfyller det krav på uppsåt eller oaktsamhet som uppställs i lagen. Denna princip kallas för skuldtäckningsprincipen. Skuldtäckningsprincipen innebär att gärningsmannen i regel ska ha uppsåt till (dvs en uppfattning om) de omständigheter som gör dennes gärning otillåten. Domstolen ska alltså pröva vad gärningsmannen vid tidpunkten för gärningen har haft uppsåt till. För att ett brott ska ha begåtts behöver bedömningen för det första resultera i att gärningsmannen har företagit en otillåten gärning, och för det andra i att gärningsmannen har haft uppsåt till de omständigheter som gör gärningen otillåten.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare