Skydd för affärsidé

Hej,

Jag har kommit igång med och själv starta ett eget företag, med en idé som jag och en gammal kompis kom på för x antal år sedan. Jag har idag ingen kontakt med den kompisen idag och undrar rent juridiskt om detta är något som kan ge mig problem. Då idén var gemensam med den personen men det blev i get utav det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du har själv valt att bortse från en eventuell moralisk aspekt på denna fråga, utan undrar om du rent juridiskt kan få "problem" om du realiserar en affärsidé du och din kompis utvecklat.

Generellt sett anses inte affärsidéer i sig uppnå sådan verkshöjd (vara så unika) att de legalt kan skyddas från intrång och plagiering. Däremot kan man skydda olika aspekter av affärsidén genom exempelvis varumärkesskydd, patent på uppfinningar, mönsterskydd för design och upphovsrätt för konstnärliga och litterära verk (uppstår automatiskt). Man kan även teckna sekretessavtal med potentiella samarbetspartners och konsulter för att de inte ska sprida idén vidare innan den är realiserad. Genom att kombinera olika av dessa typer av skydd kan du skapa ett så gott helhetsskydd som möjligt för din affärsidé.

I rättsfallet NJA 1998 s. 633 så menade dock HD (lite i motsats till vad jag skrivit ovan) att en affärsidé visst kan vara skyddad som sådan enligt lagen om skydd för företagshemligheter. Dock avser det när ett företag (som är bildat) presenterar en unik idé för någon som sedan realiserar företagets idé. Jag bedömer inte att HDs resonemang är applicerbart på två privatpersoner som pratar om en idé.

Alltså: om det du och din kompis pratat om inte inkluderar mönsterskydd eller upphovsrätter som kan vara din kompis skyddade verk, att din kompis sökt skydd för någon del av affärsidén redan, eller att ni tecknat någon form av avtal gällande idén sinsemellan har jag inget att invända juridiskt.

Behöver du vidare hjälp med juridiken, att upprätta sekretessavtal, kompanjonsavtal eller söka patent, varumärkesskydd eller liknande är du välkommen att ringa Lawline på 08-533 300 04 eller maila info@lawline.se

Niklas JunkerRådgivare