Skydd mot varumärkesintrång

Vad gör jag när någon använder sig av mig varumärkesskyddad logotype hos PRV i sin marknadsföring utan tillstånd av mig?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om varumärkesskydd finner du i varumärkeslagen. I kap. 8 i lagen finns regler om vad som händer vid varumärkesintrång. Där kan du se att personen som gjort intrånget kan dömas till böter. Samt att du har rätt till skadestånd, bland annat för den vinst som personen som begått varumärkesintrånget har gjort (se 8 kap. 4 § varumärkeslagen).

Jag råder dig att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten för att få din rätt igenom. Om du vill ha hjälp av oss att formulera en stämningsansökan råder jag dig att beställa tid med en jurist här på Lawline.

Lycka till!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare