Skydda sommarhus från ny familj

Hej,

Föräldrar skiljde sig för +30 år sedan. Ingen officiell bodelning gjordes. Mor lämnade sommarstuga till far med förbehållet (muntligt) att ingen annan än barnen (jag och min syster) skulle få ärva fastigheten som enskild egendom. Båda är fortsatt i livet. Far är omgift utan äktenskapsförord sedan +25år. Hur säkrar vi barn att inte fars fru och ev den utomstående släkten får rätt till något här? Kanske kan kännas snålt, men det skulle heller inte kännas rätt att särkullsbarn i förlängningen skulle kunna få del av fastigheten... Är det bara om det såhär i efterhand tecknas ett äktenskapsförord eller finns andra alternativ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Muntligt förbehåll i samband med oformell bodelning
Detta är i det närmsta inte möjligt, ett förbehåll måste kunna bevisas, och som huvudregel också registreras - lite beroende på i vilken form av handling som man gör förbehållet.

Äktenskapsförord i efterhand
Inledningsvis så kan sägas att det inte längre är möjligt att dina föräldrar skriver ett äktenskapsförord – detta kan bara skrivas mellan makar eller blivande makar (7 kap. 3 § ÄktB). Däremot så kan din pappa skriva stugan som enskild egendom i ett äktenskapsförord med sin nuvarande maka, men detta skyddar inte stugan mot särkullbarn – och det är nog tur det, eftersom det är ni som är att betrakta som särkullbarn om din far har nya barn med sin nuvarande maka! Att skriva den som enskild på detta sätt skyddar den enbart vid en framtida bodelning med den nuvarande frun, vilket förvisso innebär att den stannar i din pappas ägo.

Bodelning i efterhand
En annan fråga som aktualiseras är huruvida din pappa kan göra en bodelning i efterhand med din mamma, men det är tveksamt om detta förfarande skulle hålla sig i domstol eftersom det har gått så lång tid. I 9 kap. 4 § ÄktB framgår emellertid bara att makar ska göra en bodelning, någon tidsfrist finns inte. Rent formellt avslutas bodelningen (precis som du säger) med att makarna skriver ett bodelningsavtal (9 kap. 5 § ÄktB). Eftersom dina föräldrar inte har skrivit något sådant så finns fortfarande möjligheten för dem att skriva ett. Även om detta skulle göras så skyddas inte sommarstugan mot de andra barnen. Man kan inte göra egendom enskild genom ett bodelningsavtal (7 kap. 2 och 3 § § ÄktB).

Är de inte överens om att skriva ett bodelningsavtal så är det också tveksamt om en bodelning skulle kunna framtvingas i domstol. Bodelningsrätten preskriberas inte som en vanlig fordran, men den kan däremot gå förlorad genom passivitet. I ett rättsfall där man väntat i 24 år med att begära bodelning så menade högsta domstolen att det rent formellt inte finns några hinder med att begära bodelning i efterhand även om tillgångar skiftats mellan makarna, men att man behöver ha godtagbara skäl för att underlåta att begära bodelning under så pass lång tid. I det aktuella målet menade domstolen att passiviteten var att se som att man accepterat delningen trots det inte fanns något bodelningsavtal, med motiveringen att man inte hade åberopas någon omständighet som motiverade det långa dröjsmålet (NJA 1993 s. 570). Avgörandet betyder förmodligen att rätten till bodelning kan stå kvar även efter så lång tid, men att det krävs att maken kan visa tillräckligt goda skäl till sitt dröjsmål.

Gåva
Eftersom stugan redan övergått på din far så är det försent för er mor att ge honom den i gåva med förbehåll om att den ska tillfalla er vid hans död.

En lösning kan dock vara att din pappa ger er stugan i gåva, och upprättar ett gåvobrev som han registrerar hos skatteverket, för fast egendom behöver gåvobrevet uppfylla särskilda krav, en hänvisning till dessa finns i 4 kap. 29 § JB. Detta kräver dock att sommarstugan övergår på er innan din pappa avlider, man kan nämligen inte ge gåvor som ska förverkligas först efter någons död (dessa räknas då som ogiltiga arvsavtal). Din pappa kan göra ett nyttjandeförbehåll i gåvobrevet så att han har rätt att nyttja stugan så länge han är i livet. En nackdel med detta förfarande är att stugan kan komma att räknas som ett förskott på arvet efter honom om de andra barnen klandrar gåvan och menar att den är att se som förskott på arvet efter din far (6 kap. 1 § ÄB). Ni kan ju dock alltid försöka med detta och hoppas att de inte klandrar. Klandrar de inte arvskiftet inom sex månader från bouppteckningen så går deras rätt förlorad och arvet skiftas såsom att gåvan aldrig existerat.

Testamente
Den bästa lösningen i min mening är att din far upprättar ett testamente där han testamenterar egendomen till er. Förutsatt att detta inte inkräktar på någons laglott så kommer stugan tillfalla er utöver det vanliga arvet från din far (regler om formkrav på testamente finns i 10 kap. ÄB).

Mitt förslag
Enligt min mening så kan sommarstugan skyddas på bästa sätt genom en kombination av att din far skriver stugan som enskild egendom i ett äktenskapsförord med sin nuvarande fru, och testamenterar den till er.

Jag hoppas att jag har gett dig lite mer kött på benen, och har du några fler funderingar så tveka inte att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare