Skyldig att betala extra kostnad vid avhjälpande av fel i vara?

Hej!

Jag har köpt ett par fjällrävenbyxor vars söm gick sönder. Detta berodde enligt återförsäljaren (naturkompaniet) på att byxorna var felsydda. De sa att jag naturligtvis skulle reklamera dessa. Naturkompaniet skickade därefter in byxorna till fjällräven för reperation.

Nu i efterhand har jag blivit tillsagd att byxorna är färdiga och kan hämtas ut hos naturkompaniet, dock ska jag betala en kostnad på 250 sek då fjällräven tvättar byxorna inför reparation. Detta är ingen kostnad eller förfarande som jag blivit informerad om tidigare. Vad har jag för skyldighet att betala denna tjänst som jag inte bett om eller blivit informerad om?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du som konsument har rätt att få byxorna lagade utan kostnad, enligt 26 § tredje stycket konsumentköplagen. Ett undantag är om reparationen skulle innebära att varan blir i ett bättre skick än vad den skulle varit om den varit avtalsenlig från början. Ett exempel på detta är om man köper en äldre modell av en mobiltelefon och så visar det sig att kameran är trasig. Om då mobilens kamera blir bättre än vad den skulle varit efter reparationen pga. att det inte finns några gamla reservdelar utan de istället byts ut till nyare, kan konsumenten bli skyldig att betala en summa för detta. Tvätten av dina byxor omfattas inte av undantaget.

Konsumenttjänstlagen gäller inte vid reparationer som görs för att laga en vara som är felaktig enligt konsumentköplagen, men där finns en bestämmelse i 8 § konsumenttjänstlagen, som man kan jämföra med i ditt fall. Bestämmelsen innebär att den som reparerar en vara ska underrätta konsumenten om det behövs tilläggsarbete utöver det som konsumenten och näringsidkaren kommit överens om. Om näringsidkaren inte kan få tag på konsumenten för att underrätta honom/henne om tilläggsarbetet får näringsidkaren ändå utföra det om priset är lågt eller obetydligt i förhållande till den avtalade tjänsten eller om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten vill få tilläggsarbetet utfört.

Även om konsumenttjänstlagen hade gällt för reparationen av dina byxor är min bedömning att du inte ska behöva betala för tvätten av byxorna. Du skulle få reparationen utförd utan kostnad, och 250 kr är inte en låg eller obetydlig kostnad i förhållande till detta. Jag kan inte heller tänka mig att det kan ha funnits särskilda skäl att anta att du ville få byxorna tvättade för 250 kr. Företaget borde därför ha informerat dig om kostnaden så att du själv hade kunnat bestämma om du ville få byxorna tvättade alternativt sagt till dig att du skulle tvätta byxorna innan du lämnade in dem för reparation.

Min uppfattning är att du inte är skyldig att betala för tvätten av byxorna.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare