Skyldighet att betala hyra under uppsägningstiden - samboförhållande

Hej!

Jag och min Sambo har gått ifrån varandra. Vi bodde i en hyresrätt tillsammans som jag nu skall ta över men vi har ändå tre månaders uppsägningstid på lägenheten och jag måste skriva ett nytt kontrakt att lägenheten står på mig, men under dessa tre månaderna så står han skriven på denna lägenheten och min fråga är, har han inga skyldigheter att betala halva sin hyra tills vårt gemensamma kontrakt har löpt ut? För just nu vägrar han betala halva hyran. Med vänliga hälsningar Kim

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Då frågan handlar om ett hyresförhållande och hyresgästernas skyldighet gentemot hyresvärden, blir 12 kap. Jordabalken tillämplig. Det innebär att din sambo som fortfarande betraktas som hyresgäst under uppsägningstiden har en skyldighet att betala hans del av hyran tills ert gemensamma kontrakt har löpt ut. Detta gäller oavsett om han bor kvar i lägenheten eller ej. Han ska således betala sin del av hyran även under uppsägningstiden.

Nicole CaiRådgivare