FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/09/2016

Skyldighet att betala tillbaka lön

Hej!

Det är så att jag hade skrivit på 3 månaders provanställning på mitt arbete men klarade inte av det på grund av psykisk ohälsa. Under dessa tre månader har jag fått lön fast jag inte har arbetat. Är jag skyldigt att betala tillbaka lönen eller finns det andra vägar att gå till? Är 21 år gammal och har inget fast jobb vilken gör situationen mycket besvärlig. Tacksam för svar !!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om du har fått lön utan att arbeta och det inte är så att du har rätt till någon form av sjuklön via din provanställning är du tyvärr skyldig att betala tillbaka det belopp du fått. Troligen har du fått lön av misstag och företaget du är anställd hos kommer nog att kontakta dig och vilja att du betalar tillbaka de pengar som du inte haft rätt till. Av detta skäl råder jag dig att inte använda de pengar du har fått, utan se till att du har möjlighet att betala tillbaka pengarna för det fall att företaget kräver det.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare