Skyldighet att erlägga hyra under uppsägningstiden

Hej!

Vi hyr ut ett rum i vår lägenhet till studenter.

vi skriver ett tillsvidarekontrakt med uppsägning på en månad från deras håll för att dom snabbt skall kunna byta boende till det dom söker.

När vi nu hade en student som sa upp sig ca 10 januari skulle han ju betala sin sista hyra sista januari för hela februari månad vilket han gjorde.

Vi hade hittat ny hyresgäst innan sista januari som betalade hyra för februari.

Då förre hyresgästen visste detta ville han ha pengarna tillbaka då han menade på att det blev som att hon hyrde av honom i andra hand och att han var ansvarig för rummet tills sista februari och då om han inte fick pengarna tillbaka ville att rummet skulle stå tomt än fast han inte skulle/ville bo där utan flyttade ut från oss 2 februari

Vi gav hyran åter men vill gärna veta om vi hade rätten på vår sida eller om en hyresgäst kan kräva att rummet står tomt under sin uppsägningstid än fast de flyttat eller om det kan bli så att vi som hyresvärdar kan få in två hyror för 1 månad när vi snabbt hittar en ny plus att den förre betalar sin uppsägningshyra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga!

Eftersom att din frågar handlar om ett hyresavtal så hamnar vi i Jordabalkens 12 kapitel som rör hyresfrågor. I 12 kap. 4 § finner du reglerna som behandlar uppsägningstiden ( se: här). Där kan det utläsas att ett hyresavtal inte upphör förrän vid det månadsskifte som inträffar närmast tre månader efter uppsägningstiden. Hyresgästen har alltså en skyldighet att erlägga hyra under uppsägningstiden. Hyran ska betalas in till hyresvärden oavsett om hyresgästen väljer att bo där under uppsägningstiden eller inte.
Det här gäller om inget annat har avtalats och går att utläsas i samma.

Har ni och hyresgästen träffat avtal om en annan uppsägningstid än det som står i Jordabalken 12:4 så gäller det avtalet. Vi hamnar då i Avtalslagens 1 kap. 1 § och där står det att den som accepterat anbudet blir bunden av det. Lagen finner du https://lagen.nu/1915:218.

Under uppsägningstiden har hyresgästen rätt att bo kvar i bostaden enligt 12 kap. 7 § i Jordabalken. Er hyresgäst kunde alltså ha valt att bo kvar i bostaden utan att ni hade kunnat motsätta er detta. Då hyresgästen gjorde en total avflyttning innan uppsägningstidens slut blev bostaden ledig och därmed kan inte hyresgästen kräva att bostaden står tom under den perioden. Det finns även ingen bestämmelse i hyreslagen som hindrar hyresvärden från att erbjuda bostaden till en ny hyresgäst trots att den gamla hyresgästen i praktiken fortfarande betalar hyran då bostaden är tom. Det finns därmed ingen bestämmelse som hindrar er från att erhålla betalning från den nya hyresgästen under den perioden.

Jag hoppas att ni fick svar på er fråga!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare