Skyldighet att uppge lösenord till beslagtagna elektronikföremål

Är det olagligt att vägra uppge lösenord till datorer, mobiltelefoner och dylikt till polisen om man skulle bli tillfrågad om dessa under en utredning? Kan en domare "tvinga" dig att uppge dessa lösenord?

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Du har ingen skyldighet att uppge lösenord eller annat under en pågående utredning. En domare kan heller inte tvinga Dig att uppge sådan information för polisen. I och med en husrannsakan får polisen rätt att beslagta, ta i förvar eller annars utröna omständigheter som kan vara av betydelse för brottsutredning. Det är alltså polisens - och inte den brottsmisstänktes - uppgift att fullgöra husrannsakan i den mån det tillför underlag för brottstutredningen.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare