Skyldigheten att följa ett testamente

Hej.

1). Måste man följa vad som står i ett testamente? Personen var vid sina sinnens fulla bruk och testamente är bevittnat.

2). Om -Ja, varför? Behöver hjälp med att förklara för två personer varför man ska respektera ett testamente.

Tack på förhand.

Mvh/ Tina

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

1. Ett testamente måste följas om det är giltigt enligt ärvdabalken 10 kap, inte kränker eventuella barns laglott (hälften av kvarlåtenskapen) eller ses som ogiltigt enligt 13 kap (till exempel om någon tvingats att utforma testamentet). Utifrån din beskrivning verkar alla krav vara uppfyllda för att testamentet ska vara giltigt, det måste därför följas.

2. En persons rätt att få bestämma hur sin kvarlåtenskap ska fördelas efter sin bortgång framgår av 9 kap. 1 §.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare