"Släpande" lön även vid fast anställning

Har varit säsongsanställd sedan 2015-11-01, den övergick till fast anställning 2017-03-01.

Har alltid fått lönen släpande en månad men får det även nu då jag blivit fast anställd är det verkligen rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så får du din lön utbetald månaden efter intjänandet. Alternativet är att du får lönen samma månad, vilket i praktiken innebär att du får ett förskott på månadens resterande dagar.

Det finns ingen lag som reglerar hur utbetalningen av lön ska ske, detta regleras istället i anställningsavtalet. Om det står i ditt anställningsavtal att lönen utbetalas månaden efter är det detta som gäller.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare