SMS-trakasserier - Förolämpning eller ofredande

Hej jag undrar vad som gäller om man blir utsatt för kränkande meddelanden via sms dagligen med ord som din jävla hora, du är alkoholist. Du knarkar , du är så fet ful etc etc

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det jag genast kommer att tänka på är 5 kap. 3 § Brottsbalken, alltså förolämpning. Förolämpning omfattar t.ex. att man kommunicerar kränkande beskyllningar till någon (såsom i ditt fall) . Det krävs dock att uttalandena är ganska allvarliga i förhållande till rådande värderingar i samhället. Sådana uttryck som "din jävla hora" kan åtminstone utgöra förolämpning. Det är dock så att även andra omständigheter än själva orden spelar in, och att förolämpningsbestämmelsen främst tar sikte på sådant som är kränkande av t.ex. rasistiska skäl eller skäl kopplade till sexuell läggning eller kön med mera.

Det är kanske mer fruktbart att tänka sig brottet ofredande (4 kap. 7 § Brottsbalken). Under ofredande faller bland annat sådant som telefontrakasserier och annat hänsynslöst beteende. Under detta torde även SMS:ande falla, särskilt om SMS:en kommer varje dag och ännu mer säkert om de kommer flera gånger dagligen. Att SMS:en har ett i sig kränkande innehåll, som i ditt fall, innebär förmodligen att kraven på hur länge SMS:en har kommit och hur ofta de kommer sjunker något.

Jag skulle, till följd av att trakasserierna bör utgöra ofredande, råda dig eller den som är utsatt för SMS-trakasserierna att göra en polisanmälan.

Hör gärna av dig om det är något mer du undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare