Socialtjänstlag och hemtjänst

Hej!

Min fråga:

Vår dotter har en neurologisk sjukdom som gör henne gravt handikappad. Hon är sängliggande och behöver mycket hjälp.

Hon är beviljad hemtjänst med olika hjälpinsatser, t ex hygien, mat osv. Kommunen anlitar privata utförare av hemtjänst. Besparingar har gjort att utförarna inte anser sig ha tid att utföra alla hjälpinsatser och följdaktligen låter de det vara, t ex dusch. Kommunen har ett uppföljningsansvar som de inte följer utan skyller helt på utföraren.

Vart vänder vi oss för att få hjälp med att vår dotter får de hjälpinsatser hon är beviljad när det är så att alla skyller på alla?

Kan kommunen bli åtalad för att de inte följer sitt uppföljningsansvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 1:1 socialtjänstlagen (2001:453) står det att: Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser. Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet. (https://lagen.nu/2001:453#K1P1S1).

Enligt 2:1 socialtjänstlagen ska varje kommun svarar för socialtjänsten inom sitt område, och har det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Detta innebär ingen inskränkning i det ansvar som vilar på andra huvudmän.

Kommunens uppgift är bland annat att genom uppsökande verksamhet och på annat sätt främja förutsättningarna för goda levnadsförhållanden. Deras uppgift är också att svara för omsorg och service, upplysningar, råd, stöd och vård, ekonomisk hjälp och annat bistånd till familjer och enskilda som behöver det.

Jag föreslår att ni kontaktar kommunen igen och redogöra för de hjälpinsatser er dotter behöver. Lycka till och ha en fortsatt bra dag!

Med vänlig hälsning

Nathalie ByströmRådgivare