Solidarisk skuld

Jag hade en solidarisk skuld med en person som jag fått via ett brottsmål. Skulden betalades av nyligen och nu har personen som jag dömts med tillsammans yrkat på regressrätt. Jag undrar nu ifall jag har någon möjlighet och överklaga detta eller om det är hopplöst fall? Föreläggandet jag har fått hemskickat av kronofogen är vagt det står ett belopp på 80 000:- jag vet dock ej hur mycket av skulden han har betalat vs jag. står att Ränta på kapitalbeloppet till kommer enligt 6§. hur kan han begära ränta på mig på beloppet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Jag tror att det kommer bli mycket svårt att överklaga detta fallet.

En solidariskt fordran kan betalas av antingen dig eller den andra personen som är solidariskt medansvarig. Oberoende av vem som har betalat till er borgenär så ska ni i slutändan betala av lika stor andel. Detta innebär alltså att om den andre personen har betalat en större del av er skuld så får denne personen en fordran mot dig på det belopp som överstiger dennes andel, i ert fall halva skulden. Detta framgår i 2§ Skuldebrevslagen.

Som jag förstår det så vet du inte riktigt hur stort belopp du ska betala i regressskuld. Mitt råd här är att kontakta kronofogdemyndigheten och försök reda ut det med dem.

Vad gäller räntan så läggs det på en viss ränta vid dröjsmål enligt 6§ Räntelagen. Om en skuld inte betalas i tid så kan personen i fråga alltså kräva att en dröjsmålsränta ska betalas utöver skulden.

Jag hoppas att detta gett svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare