Solidariskt betalningsansvar

Hej, om mitt och min fd frus namn står på en räkning är vi inte båda lika skyldiga att betala den då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En allmän princip är att det råder solidariskt betalningsansvar; om ni båda har ingått det avtal som skulden har uppkommit ur är ni, om ni inte har avtalat om annat, båda lika skyldiga att betala skulden. Det här innebär att borgenären, den som kräver er på pengar, kan kräva antingen dig eller din före detta fru på hela skuldbeloppet. Den av dig och din före detta fru som betalar hela beloppet har rätt att kräva den andra parten på hälften av det här beloppet, så att ni slutligen svarar för hälften var av skulden. Självfallet kan ni betala hälften var om ni vill direkt till borgenären, men borgenären har rätt att rikta talan mot antingen dig eller din fru för att utfå hela beloppet om betalning inte sker.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare