Sommarboende som förskott på arv

Hej!

Mina föräldrar har en bostad som de använder som sommarboende men kommer inom några år vara tvungna att lämna detta boende pga ålder. Vi är tre syskon och jag är den som vill ta över boendet men kommer inte ha råd att köpa huset till marknadsvärde utan hade behövt någon form av förskott på arv, givetvis i samråd med mina föräldrar. Övriga syskon kommer då givetvis vilja ha sin ekonomiska ersättning enligt marknadsvärdet. Jag är medveten att jag inte kommer få någon form av "rabatt" men hur löser man en sådan situation på bästa sett? Hur fungerar ett förskott på arv? Mina föräldrar har inga lån på boendet.

Hoppas genom detta brev kunna få lite mer klarhet hur man kan lösa en sådan situation?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Precis som du skriver kan en sådan här situation lösas genom ett förskott på arv. Regler om detta finns i Ärvdabalken kap. 6, här.

Enligt ÄB 6 kap. 1 § ska gåvan, i ditt fall sommarboendet, ses som ett förskott på arv och därför avräknas från din framtida arvslott (dvs. den del du har rätt till av kvarlåtenskapen efter dina föräldrar). I 6 kap. 3 § stadgas att avräkning av förskottet ska ske utifrån egendomens värde då gåvan mottogs.

När det sedan är dags för arv ska alltså värdet på den delen av sommarboendet du fick som gåva avräknas av det du egentligen skulle fått i arv av dina föräldrar. Detta sker genom följande formel:

(b+f)/n
I formeln ovan står b för behållningen, dvs. kvarlåtenskapen. f står för förskottet på arvet som en av arvingarna fått. n står för antalet arvingar, inklusive den som fått ett förskott. Siffran man får ut efter den uppställning blir arvslotten för de arvingar som inte fick något förskott. Den arvingen som redan har fått ett förskott får resten. Om även dina syskon skulle få ett lika stort förskott på sitt arv behövs inte den här uträkningen göras.

Slutligen kan förskott på arv vara ett ganska knepigt och känsloladdat ämne för de inblandade. Behöver du ytterligare hjälp kan du boka tid med en erfaren jurist som är specialiserad på arv. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alt. klicka på knappen till höger.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare