Sommarstugeförening gällande VA: olika eller samma avgifter

Om en förening (ca 350 medlemmar) ska renovera avloppsledningar i ett sommarstugeområde. Kan då de senast anslutna (ca 85) kräva att de ska betala en mindre summa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kort svar, ja, eftersom upplägget för arbetet är en fråga som föreningen styr över (oavsett om det är en ekonomisk förening eller en gemensamhetsanläggning för VA). Men bara för att ni kan kräva det betyder det inte att ni når framgång med det eftersom ni är färre än hälften. Kostnaden för renoveringen kommer förmodligen vara ungefär samma per fastighet och jag tycker det inte verkar troligt att de som bott där längre kommer gå med på att stå för kostnaden för andra fastigheters renovering utöver sin egen.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare