Spara semesterdagar

Hej

Jag jobbar på sjukhus som läkare och undrar om jag verkligen måste ta ut 20 semesterdagar om året? Jag har så mycket jourkomp tid som jag hellre tar ut och sparar hellre semesterdagarna varje år. Tack på förhand

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om semesterledighet finns i Semesterlagen. En arbetstagare som under ett år har rätt till mer än 20 semesterdagar, har rätt att spara de överskjutande dagarna till ett senare semesterår. Eftersom en arbetstagare normalt har rätt till 25 semesterdagar per år (se 4§ Semesterlagen), innebär det att en sådan arbetstagare har möjlighet att spara fem dagar varje år. Sådana semesterdagar får sparas i högst fem år. Detta framgår av 18§ Semesterlagen.
Detta innebär alltså att du måste ta ut 20 semesterdagar under varje semesterår, och om det finns överskjutande dagar är det endast dessa som du kan spara till ett senare semesterår.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Louise SundströmRådgivare