Spela in samtal - brott?

Får man spela in ett samtal när mina kollegor pratar illa om mig?

Jag har blivit utsatt för mobbning och har haft svårt att kunna bevisa det. Kommer jag kunna att använda inspelning som bevismaterial?

Jag deltar inte i konversationen/ inspelning.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Att spela in ett samtal är endast tillåtet om man själv deltar i samtalet alternativt om man själv inte deltar att man fått ett godkännande av åtminstone en av personerna som deltar i konversationen. I övriga fall är det olagligt enligt Brottsbalken 4 kap 9a § - Olovlig avlyssning, se här. Straffet för olovlig avlyssning är böter eller fängelse i högst 2 år.

I Sverige råder dock fri bevisprövning 35 kap. 1 § rättegångsbalken (RB) (här). Detta innebär att trots att inspelningen inte var lovlig får inspelningen användas som bevis i rätten.

Sammanfattningsvis: Du kan använda inspelningen som bevis för ditt påstående men det finns en risk att du får en motanmälan angående olovlig avlyssning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare