FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/06/2016

Ställa upp hinder på allmän väg

Över vår tomt går en fin gammal landsväg som det inte finns något servitut för. För att hindra hästar och motorcyklar från att förstöra vägen vill vi sätta upp ett enkelt hinder men någon vill inte ha det utan har rivit det. Vem har rätt

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att det inte finns något servitut för vägen är det troligen en kommunal väg. För att få sätta upp hinder krävs att ni har samrått och getts tillstånd av kommunen.

Med vänliga hälsningar,

Franziska BrüggemannRådgivare