Stämd i tingsrätt, bluffaktura

Hej!

En kompis till mig som har blivit stämd i tingsrätt. En kompis till honom(vi kallar honom AXMAN). Axman kraver över 200,000kr from min kompis. Axman har en enskildfirma(byggfirma) och påstår att han har renoverat min kompis hus under 2015. Han har lämnat in till tingsrätten bla. en faktura samt en påminelse som han skulle har skickat till min kompis för två år sen. Han har aldrig gjort dem har renoveringar eller skickat någon faktura till min kompis. Axman hittar på allt för att lurar pengar från min kompis. Hur kan man bevisa att fakturan är inte äkta? Eller försvarar sig mot såna bluff?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

I ett sådant fall ligger bevisbördan på den som påstår något, det vill säga på Axman som påstår att denne utfört vissa arbeten. Om några sådana arbeten inte finns och inte heller i övrigt något av er påskrivet avtal, finner jag det svårt att tro att Axman skulle lyckas med detta.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare