FrågaEKONOMIÖvrigt29/04/2016

Stämmer min pension?

Jag blev pensionär i februari och är gift. Jag får 7205 kronor i pension efter 25 års arbete i Sverige!

Hur jag än vrider o vänder på det så tycker jag att det verkar väldigt lite. Kan det verkligen stämma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din pension är mycket individuell och hur mycket var och en får i pension beror på flera olika faktorer. Ju fler år du jobbar, desto högre pension får du. Det framgår inte av din fråga om du har arbetat hel- eller deltid, men heltidsarbete genererar naturligtvis en högre pension. Det framgår inte heller om du har pensionssparat privat under dessa år. Utifrån förutsättningarna i din fråga kan jag tyvärr bara ge dig svaret att ja, det kan stämma.

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare