FrågaPROCESSRÄTTDomstol20/12/2015

Stämningsansökan

Hej, min flickvän kom sålde för några veckor sedan ett hästtillbehör till en tjej långt upp i landet. De kom överens om pris etc, skriftligt via sms och facebook. Nu har dock vederbörande ej betalat trots upprepade påtryckningar och vi misstänker att betalningen uteblir.

Vi skulle vilja gå vidare med en stämning eftersom all korrespondens finns skriftligt och det är tydligt vad som avtalats. Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om ni vill gå vidare med att göra en stämningsansökan är det en del krav som måste uppfyllas. Dessa finns i rättegångsbalken(RB).

För det första ska ni vända er till rätt domstol, vilket är den domstol i den ort som köparen bor i, se RB 10:1.

Sedan ska stämningsansökan innehålla vissa saker. Din flickvän kallas för kärande, och hon som köpte utav henne kallas för svarande. Bådas namn, personnummer, postadress och telefonnummer ska anges. Det är viktigt att ni tydligt skriver vad ni yrkar, alltså vad det är ni vill ha. I det här fallet vill ni ha betalning, och det är viktigt att ni skriver beloppet ni kräver samt ränta på det. Ni måste även ange grunden till ert yrkande om betalning, alltså varför ni kräver betalning, som i det här fallet är att svarande inte har betalat trots köpavtal. Ni ska även sammanfatta en kort redogörelse för händelseförloppet som gör att ni kräver betalningen. De skriftliga bevisen ska bifogas som bilagor och ni ska skriva vad de ska bevisa i ansökan.

Detta är enbart lite kort om vad en stämningsansökan ska innehålla och vart den ska skickas. Jag hoppas att svaren gav er hjälp på traven! Ni får mer än gärna ställa fler frågor här under om något är oklart.

Vänligen,

Moa BodinRådgivare