FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag05/01/2016

Starta AB trots personliga betalningsanmärkningar

Jag har flera betalningsanmärkningar efter en längre tids sjukdom. Kan jag starta ett AB trots att jag har dessa betalningsanmärkningar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt aktiebolagslagen (som du hittar här) finns inga formella hinder för dig att starta ett aktiebolag trots dina betalningsanmärkningar. De krav som ställs är att du varken är underårig, i konkurs, satt under förvaltarskap eller har näringsförbud.

Däremot krävs ett aktiekapital om minst 50.000 kronor och om du inte redan har detta startkapital kan det bli svårt att få lån hos banken p.g.a betalningsanmärkningarna. Det har även förekommit att banker nekat nya företag där stiftaren har betalningsanmärkningar att öppna konto i banken. Det menar dock Finansinspektionen att bankerna i de allra flesta fall är skyldiga att göra.

Lycka till!

Pernilla FrimanRådgivare