Stöld genom att inte scanna vissa varor i en matvarubutik

Hej!

Har en kompis som har använt självskanning väldigt länge och som inte har skannat vissa grejer. för några veckor sen har dem gjort en kontroll över hans köp och såg att han glömde skanna en påse bröd. Han har betalat för den och har inte hänt något mer. Nu är han jätte orolig eftersom han tror att han kan bli polisanmäld. Vad tror du? kan han bli?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Att olovligen tillgripa någonting som tillhör någon annan är att anse som en stöld om gärningsmannen vid stöldtillfället har uppsåt att tillägna sig det tillgripa, som det sägs i Brottsbalken 8 kap. 1 §. I matvaruaffärer och liknande anses det ju tillåtet at plocka på sig varor, och man brukar säga att man delar besittningen av varorna med butiken på ett lovligt sätt. Så fort man passerar kassaspärrarna utan att ha betalat varorna är stöldbrottet emellertid fullbordat, man har inte längre butikens tillåtelse att plocka med sig varorna dit utan att betala för sig.

Det är alltså, vilket kanske egentligen inte behöver sägas, brottsligt att låta bli att scanna vissa varor och sedan ta med dem förbi kassaspärren som om man hade betalat för dem. Rent formellt finns inga hinder för butiken att polisanmäla din vän, då han de facto har tagit varor utan att betala. En annan fråga är om det kan finnas bevisning för att han tidigare har tagit varor. Om butiken inte har någon sådan kommer det bli svårt att få din vän åtalad och fälld för att ha stulit varor även om han så att säga egentligen har gjort det.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare