Störande meddelanden över nätet

Hej!

Jag säljer min bil på Blocket och har fått mail ifrån person X som försöker pruta på min bil med över 50% av värdet och han hävdar att det finns nyare modeller för billigare pris (även om de är väldigt slitna och inte i bra skick) än min bil och att jag aldrig kommer få högre bud än det han erbjuder. Nu har jag fått flera mail av "olika personer", som alla har samma IP adress (vilket blocket skickar med på mail), där alla erbjuder ett ännu lägre pris.

Jag har bett personen att sluta försöka få kontakt med mig men utan att lyckas. Är det h*n gör lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver skulle kunna vara ofredande, 4 kap 7 § BrB. Begreppet som används i lagen är hänsynslöst beteende. Eftersom meddelandena du beskrivit inte är kränkande i sig ställs ett högre krav på upprepning för att det ska klassas som hänsynslöst beteende. Avsändaren måste dessutom förstå att det kan uppfattas som störande men ändå fortsätta skicka meddelanden. Troligtvis krävs att avsändaren har skickat ett stort antal meddelanden efter att du bett denne att sluta för att det ska vara fråga om brott.

Jag rekommenderar att du anmäler händelserna till polisen. Om du har blivit utsatt för ofredande kan du också beviljas skadestånd för kränkningen.

Mvh

Johan LandströmRådgivare