FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/01/2017

Straff och särskild rättsverkan av brott vid vårdslöshet i trafik

Hej, i torsdagskväll så krockade jag bilen på väg hem på grund av att jag inte var uppmärksam nog. Forcerade en bom och en däckbärriär vid en avstängd tunnel. Polisen kom och nu så är jag misstänkt för vårdslös körning. Min fråga är vad kan jag få för följder av detta. Tog körkortet för ca 3 år sen, kan jag bli av med den, och hur länge ? Vad kan jag få för böter ?

Lawline svarar

Hej,

en förare som brister i väsentlig mån gällande omsorg och varsamhet vid deras körning kan dömas för vårdslöshet i trafik till dagsböter. 1 § 1 st. lag om straff för vissa trafikbrott

Dagsboten består av två delar, antal dagsböter och bötesbeloppet som ska betalas per bot.

Antalet dagsböter är baserat på hur grovt brottet anses vara, där kan man minst få 30 st och max få 150 st.

Bötesbeloppet som är mellan 50 kr och 1000 kr baseras på personens inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. 25 kap. 2 § brottsbalken

Förutom påföljd kan brott även föranleda till en särskild rättsverkan. Jag förklarar detta nedan.

Den som har gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik ska även få sitt körkort återkallat. 5 kap. 3 § 1 st. 4 p. körkortslagen
Transportstyrelsen beslutar då om en spärrtid som kan vara lägst en månad och högst tre år. 5 kap. 6 § 1 st. körkortslagen

Det kan dock vara så att du endast får en varning från transportstyrelsen om en varning av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd. 5 kap. 9 § 1 st. körkortslagen

Om du vill ha mer hjälp så kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet.

MVH

Zinar BudakRådgivare