Straff vid brott mot vapenlagen och överlåtelse av narkotika.

Hej! Jag undrar vilket straff jag kan vänta mig...var 18 år när jag begick brottet.

Polisen gjorde husrannsakan och hittade ca 50st 22mm ammunition samt ca 50g hasch. Pga alla tillbehör så som våg, påsar och försäljningslistor är jag nu misstänkt för överlåtelse.

Jag är alltså misstänkt för överlåtelse av narkotika, samt eget bruk och brott mot vapenlagen - olaga innehav av ammunition. Jag har erkänt.

Vilket straff kan jag vänta mig? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om vi börjar med att se till det olaga innehavet av ammunition så döms den som innehar ammunition, utan att ha rätt till det, till böter eller fängelse i högst sex månader, detta framgår av 9kap 2d§ i Vapenlagen.

Angående misstanken om överlåtelse av narkotika så sker bedömningen utifrån hur grovt brottet är. Enligt huvudregeln i 1§ Narkotikastrafflagen så döms den som olovligen överlåter narkotika för narkotikabrott till fängelse i högst tre år. Däremot om brottet med hänsyn till arten och mängden anses som ringa så döms personen till ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst 6 månader, detta framgår av 2§ Narkotikastrafflagen. Är brottet istället att anse som ett grovt narkotikabrott så döms den skyldige till fängelse i lägst 2 år och högst 7 år, vid bedömningen om brottet anses som grovt så tar man i beaktning om brottet utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits i stor omfattning eller som en affärsverksamhet samt om det avsett en särskild stor mängd narkotika eller om narkotikan varit av farlig art, detta stadgas i 3§ Narkotikastrafflagen.

Med vänlig hälsning,

Simon Gille-JohnsonRådgivare