FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt07/12/2016

Straffmyndighetsåldern

Hej! Jag undrar när blir man straffmyndig? och vad betyder straffmyndig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige blir man straffmyndig den dag man fyller 15 år. Innan man fyller 15 år tar de sociala myndigheterna hand om en ifall man skulle begå en brottslig handling. Att vara straffmyndig innebär istället att man kan dömas till straff. Däremot får man oftast mildare straff än en vuxen fram tills att man fyller 21 år.

Hoppas att du fått svar på sin fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare