Strafföreläggande och belastningsregister

Hej Lawline!

Jag har varit på förhör hos RPS om bidragsbrott mot CSN. Jag berättade om förutsättningarna (svår depression, skillmässa) som orsakade min oförmåga att blir ordna registrering på mina studier. Jag fick återbetalningskrav för 6 månaders CSN förre året. Skulden gick till kronofogden, men har sen förre året har jag betalat på denna skuld direkt till CSN (CSN drog tillbaka skulden hos kronofogden).

Under förhöret får jag frågan om jag vill skicka målet till strafföreläggande. Hur förhåller man sig till det? Jag är medveten om att felet ligger hos mig, det erkännar jag gärna, men jag känner inte jag är bedragare. Om jag skickar ärendet direkt till strafföreläggande, blir jag automatisk dömt skyldig och åker i brottsregistret? ska jag neka till brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Ett strafföreläggande är ett föreläggande utfärdat av åklagaren som syftar till att den misstänkte omedelbart ska ha möjlighet att erkänna sin gärning och godta påföljden, utan att någon rättegång inleds (48 kap. 1 § rättegångsbalken).

Huruvida du bör godkänna eller bestrida strafföreläggandet är svårt att svara med, med tanke på att det är en mängd faktorer, som är okända för mig, som spelar in i bedömningen. Vet du med dig att du är skyldig, talar detta för att godkänna strafföreläggandet. Om du bestrider ett strafföreläggande, kommer åklagaren med största sannolikhet att väcka åtal vid behörig tingsrätt. Detta kan leda till att du döms till en svårare påföljd.

Om du godkänner ett strafföreläggande, gäller den som en dom som vunnit laga kraft, det vill säga finns ingen överklagandetid (48 kap. 3 §). Det går däremot att klaga över ett strafförelägganden och i undantagsfall få den undanröjd.

Ett godkännande av strafföreläggande lagras i belastningsregistret. Uppgifter om föreläggandet gallras från registret fem år efter godkännandet (17 § 9 p. lag om belastningsregister).

Om du vill läsa mer om strafföreläggande kan du göra det på Åklagarmyndighetens sida här.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare