Straffvärde för skadegörelse samt villkorlig dom

Hej.

27 Årig kille,ej tidigare dömd, som dömts för skadegörelse i form av klotter av "inte helt obetydlig storlek(60x30cm), gjord i en offentlig miljö". Det kostade 5xx kr att återställa skadan och samt ska jag betala dagsböter x0 å 2xx kr och brottsofferfonden.

Påföljd: bla bla bla.. "Tingsrätten bedömer att straffvärdet för den brottslighet Namn Namnsson gjort sig skyldig till motsvarar fängelse en månad. - Är detta rimligt?

Sedan står det att jag dömts till villkorlig dom - Vad innebär det? - Den villkorliga domen är förenad med en prövtid på två år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Din första fråga är svår att svara på, eftersom det är tingsrättens bedömning som gäller för vad som är "rimligt". Rätten har vägt in både de försvårande och förmildrande omständigheter som finns i ditt enskilda fall, och bedömer vad straffvärdet för ditt brott är utifrån vad lagen säger och, eftersom rättstillämpningen ska vara enhetlig i Sverige, man ser också från vad praxis på området säger. (Se 29 kap 1 § brottsbalken).

För brottet skadegörelse (av normalgraden) kan man som mest bli dömd till två års fängelse, eller om brottet är obetydligt/ ringa kan man bli dömd till böter eller fängelse i högst sex månader. (12 kap 1-2 § brottsbalken).

Att straffvärdet vid bedömningen av påföljden för skadegörelse ligger på en fängelse-nivå är med andra ord något som ligger helt inom ramen för vad domstolen, beroende på omständigheterna, kan döma ut.

Villkorlig dom

Villkorlig dom är en påföljd för brott som man kan få om påföljden för brott bedöms inte kunna stanna vid bara böter (straffvärdet är för högt för bötes-nivå) utan det ligger på "nivå" med fängelsestraff. Men i stället för fängelse har rätten möjlighet att döma till villkorligt som innebär att man, under vissa villkor, slipper fängelsestraff.

Påföljden innebär automatiskt att den dömde får en prövotid på två år, om den dömde begår ett nytt brott under denna tiden blir konsekvensen att man kommer se strängare på straffet för det nya brottet. Begås ett nytt brott under prövotiden kan den villkorliga domen upphävas och istället ersättas med en ny påföljd för den sammanlagda brottsligheten, då beaktar rätten den tidigare brottsligheten vilket kan ge ett hårdare straff. (Se 27 kap 1 och 3 § brottsbalken)

Prövotiden innebär i kort att den dömde ska vara skötsam och efter förmåga försöka försörja sig själv.

Har du fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen, eller ringa oss på vår telefon 08 533 300 04 på vardagar mellan 10-16.

Robin UddénRådgivare