Strikt skadeståndsansvar för hundinnehavare

Om jag lånat en hund och inte har den i kopplad. Den attackerar grannens katt. Husse säger alltid att jag ska ha hunden lös, det går bra. Jag är mycket tveksam då det är en jakthund och den instinktivt attackerar katter. Vem är ansvaret, mitt eller hundägarens?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har strikt ansvar för hunden under den tid som du har lånat den. Anledningen till att du tar över hundägarens ansvar är för att du i praktiken anses ha störst möjlighet att ha uppsikt över hunden och förhindra att den orsakar olägenhet eller skada. Du blir skadeståndsskyldig för alla skador som hunden orsakar, oavsett om du har gjort fel eller inte.

Detta framgår av 19 § i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter.

Glöm inte att ange hur du har upplevt att vårt svar har hjälpt dig! Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare