Styrelsens säte

Tolkningsfråga:

Vad betyder denna mening:

För föreningen skall finnas en styrelse med säte i Orsa kommun.

Skall styrelsemedlemmarna bo i kommunen?

Eller kan dom ha mark/stuga i Orsa Kommun?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förutsatt att meningen återfinns i föreningens stadgar och att det rör sig om en ekonomisk förening så innebär den just att styrelsen säte är i Orsa kommun. Det innebär att det är i Orsa kommun som föreningsstämman ska hållas och att det är där som föreningen ska svara i domstol. Styrelsemedlemmarna behöver alltså inte bo där eller liknande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare