FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/08/2017

Suppleants betalningsansvar för aktiebolag

Min man har ett aktiebolag och skulle i framtiden ej kunna betala räkningar mm och kronofogden bli inblandad kan jag bli skyldig att betala av för jag står som supliang

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

När en styrelsesuppleant ersätter en ordinarie styrelseledamot så har hen samma ansvar som ordinarie styrelseledamot skulle ha haft i det fallet. Som huvudregel så har aktieägare inget personligt betalningsansvar, 1 kap 3 § Aktiebolagslagen (2005:551), ABL, se här https://lagen.nu/2005:551. Men i vissa fall när det gäller likvidation och bolaget inte försätts likvidation när det borde, så kan personlig betalningsskyldighet förekomma, 25 kap 19 §, ABL.

Du som suppleant kommer bara att bli skyldig i de fallen där du har deltagit i beslutet och ersatt en styrelseledamot, så i beslut som styrelsen har tagit där du inte har varit med och ersatt en styrelseledamot är du inte ansvarig.

Sammanfattningsvis så kan du alltså bli betalningsskyldig om du har varit med i beslut om att fortsätta driva ett aktiebolag trots att det borde ha likviderats, försatts i konkurs.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare