FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt17/05/2017

Syns en polisanmälan i belastningsregistret?

Hej,

Jag har jobbat inom butik i 2 år. Jag åkte för några dagar sedan fast för att jag har tagit 2 jackor. Men som jag valde att betala på direkten, jag sa också upp mig med omedelbarverkan. Jag är nu polisanmäld, och inväntar svar från polisen. Nu när jag väntar på vad som kommer att hända, syns det då i polisregistret att jag är polisanmäld? Har jag någon prick i registret?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Polisen sparar alla anmälningar som kommer in och registrerar dem i deras anmälningssystem. Man kan dock inte vända sig till polisen för att fråga om någon blivit polisanmäld; den person som eventuellt gjort en polisanmälan ska skyddas och förbli anonym om ärendet inte drivs vidare.

Det är först efter en dom, beslut, strafföreläggande, ordningsbot eller annan brottspåföljd som uppgiften dyker upp i belastningsregistret (lag om belastningsregister).

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare